Binnen programma 1 Groen, Waterrijk en Schoon heeft slechts één investering plaatsgevonden. Het betreft de (tweede) activering van de investeringsactiviteiten in het kader van de realisatie IODS.
De verantwoording over het infrastructuurprogramma vindt plaats conform de regeling projecten van Provinciale Staten. In de eerste plaats gebeurt dit op programmaniveau via de jaarlijkse Voortgangsrapportage Infrastructuur. Hierin wordt per project de voortgang op de mijlpalenplanning (jaar gereed) en budget (krediet) weergegeven. Ten tweede gebeurt dit op projectniveau, waarbij ook kwaliteit en risico worden verantwoord. Alleen voor projecten boven de € 10 mln vindt rechtstreeks verantwoording plaats aan Provinciale Staten.
De afgesproken sturing en verantwoording over projecten is dus gekoppeld aan mijlpalen en niet aan de (financiële) realisatie in een (begrotings)jaar. De sturing is dus jaargrensoverschrijdend in tegenstelling tot de jaarlijkse verantwoording op concernniveau via deze jaarrekening. Een onderbesteding in een jaarschijf betekent dus niet direct dat een project vertraagd is maar eerder dat de planning van uitgaven is veranderd.
In de afgelopen jaren zijn al meerdere verbeteringen opgestart en doorgevoerd met betrekking tot sturing op de (financiële) programmering (sturing op totaalbudget, probabilistisch ramen en plannen in grote projecten, jaarlijks Kaderbesluit Infrastructuur etc.). Dit moet zorgen voor betere prognoses. De komende jaren zal nog verder worden gewerkt aan optimalisatie van de ingezette verbeteringen en nieuwe verbeteringen wat betreft de (financiële) sturing op projecten (verdere uitrol probabilistisch ramen en plannen en risicoreserveringen koppelen aan planning en budget).
De verschillen tussen begroting en realisatie kunnen het gevolg zijn van:
- Een eerdere activering omdat een project eerder opgeleverd is;
- Een verschil tussen het beschikbare projectbudget en de werkelijke uitgaven en inkomsten;
- Een latere activering omdat de oplevering van het project vertraging heeft opgelopen.
In het laatste geval betreft het soms een onderliggend deelproject waarbij de planning van het overkoepelende project ongewijzigd blijft. Als gevolg van het latere activeringsmoment zijn inkomsten (bijdragen van derden) ook nog niet ontvangen.
De middelen voor nieuwbouwprojecten die later worden opgeleverd blijven binnen het PZI beschikbaar voor het project. Verschillen tussen budget en realisatie voor nieuwbouwprojecten worden verrekend met de vrije ruimte in het PZI.
In de Nota IWA (Investeren, waarderen en activeren) is het moment van gereedmelding van het project vastgelegd als 1 e moment van activeren. Dit gebeurt op basis van het proces-verbaal van opneming (oplevering). Na decharge van een project volgt een 2 e activering.
Voor meer informatie over de voortgang van de provinciale infrastructurele projecten wordt verwezen naar de Voortgangsrapportage Infrastructuur, die tegelijk met de jaarrekening aan PS wordt aangeboden.
Leningen (€ 0,8 mln n)
Voor het renoveren, vervangen en/of verduurzamen van veerponten zijn leningen tot een bedrag van € 0,9 mln verstrekt. Van de eerder verstrekte lening is € 0,1 mln terugontvangen.
Projecten beheer en onderhoud (inclusief functionele verbeteringen)
De werkzaamheden in de voorbereidingsfase van een aantal onderhoudsprojecten (€ 2,7 mln) vragen meer tijd dan verwacht, waardoor de activering van deze uitgaven in 2019 zal plaatsvinden. Het betreft de projecten N214a/b, N216a (Peursumsebrug), N222a, N479a/N480b, de oeververvangingsproject Merwedekanaal en nautische voorzieningen.
De onderbesteding in de uitvoeringsfase heeft te maken met twee factoren:
- Bij 1 e oplevering van het werk resteren vaak (kleinere) werkzaamheden die nog moeten worden afgerond. Het restantkrediet na 1 e activering blijft daarom beschikbaar voor de dekking hiervan;
- Van een aantal projecten kan de 2 e activering (decharge) nog niet plaatsvinden omdat nog niet alle openstaande punten zijn afgerond.
Het project N493 (uitvoeringsfase) bestaat voor een groot deel uit planmatig onderhoud. In de afgelopen boekjaren is abusievelijk € 2,6 mln teveel geactiveerd. Deze geactiveerde uitgaven zijn nu gecorrigeerd en alsnog ten laste van de exploitatie gebracht.
Projecten nieuwbouw
De afwijkingen ten opzichte van de ramingen zijn als volgt over de paragrafen verdeeld:
(bedragen x € 1 mln) | Uitgaven (U) | Inkomsten (I = bijdragen derden) |
---|---|---|
Wegen | 3,4 (v) | 0,5 (n) |
OV | 43,2 (v) | 14,4 (n) |
Verkeersveiligheid | 1,1 (v) | 0,0 (-) |
Vaarwegen | 0,0 (-) | 0,0 (-) |
Fietspaden | 9,2 (v) | 0,3 (n) |
De belangrijkste projecten: | |||
---|---|---|---|
Wegen | |||
Jaarlijkse activering: | |||
Nazorg investeringsprojecten mobiliteit | U | 1,7 (n) | Betreft de jaarlijks activering van nagekomen uitgaven en inkomsten van in eerdere jaren opgeleverde en geactiveerde projecten. |
I | 0,4 (v) | ||
Wel geactiveerd, afwijking t.o.v. raming: | |||
N207 Corridor brug Leidschevaart | U | 0,7 (v) | DIt project is gerelateerd aan de N207 Buscorridors. Deze projecten kennen een nadelig saldo van € 0,9 mln (zie hieronder bij OV). |
N211 Energiemaatregelen | U | 1,4 (v) | Het project is uitgevoerd en financieel verantwoord bij het planmatig beheer en onderhoud aan de N211. |
Niet geactiveerd: | |||
Pilot SolaRoad zwaar verkeer | U | 1,8 (v) | Het project is in 2018 aanbesteed, maar loopt tot 2021 door. |
N211 Energiemaatregelen | U | 1,4 (v) | |
Wegenproject Westland | U | 0,6 (n) | Het project is al voor de 1e keer geactiveerd. Het wachten is nog op de afwikkeling van een aantal restpunten om tot de 2e activering over te kunnen gaan. |
I | 0,6 (n) | ||
Ongelijkvloerse kruising N214/N216 | U | 0,3 (v) | In maart wordt het uitvoeringsbesluit voor het project verwacht, waarna de voorbereidingskosten kunnen worden geactiveerd. |
Openbaar vervoer | |||
Wel geactiveerd, afwijking t.o.v. raming: | |||
Spoorcorridor Alphen - Gouda | U | 34,1 (v) | Het budget spoorcorridor Alphen – Gouda is onderdeel van het Programmabudget HOV-net Zuid-Holland Noord. Voor dit programma als geheel is een investeringskrediet beschikbaar gesteld door PS. Er zijn geen aparte uitvoeringsbesluiten genomen voor de deelprojecten. De deelprojecten komen normaliter daarom ook niet terug in het PZI. In het onderliggend financieel systeem worden de deelprojecten echter wel gespecificeerd (budgetprognose en mijlpaal). In het geval van het deelproject Alphen – Gouda was het budget opgedeeld in twee delen. Het eerste deel is in 2018 gerealiseerd en de opgenomen mijlpaal (activeringsmoment) van 2018 was voor dit deel correct. Echter voor het tweede deel moest nog besloten worden of en op welke manier deze ingezet zou gaan worden. Voor dit deel geldt dus een ander activeringsmoment. Bij het opstellen van het PZI is dit administratief echter niet goed verwerkt waardoor per abuis 2018 als mijlpaal is opgenomen voor het hele deelproject. Dit had 2020 moeten zijn. Inmiddels is duidelijk dat de nog uit te voeren maatregelen niet strikt nodig zijn. De middelen kun dus worden ingezet op een ander deelproject van het HOV-net Zuid-Holland Noord. |
I | 9,6 (n) | ||
N207 Buscorridors | U | 0,9 (n) | De kosten voor grondverwerving d.m.v. ruilverkaveling zijn hoger uitgevallen dan geraamd. DIt tekort wordt later (deels) gecompenseerd door de verkoop van gronden die niet meer voor het project nodig zijn. Tevens zijn de werkzaamheden aan de Drechtbrug hoger dan geraamd door gestegen kosten voor de deklaag. |
I | 4,1 (n) | Voor de uitvoering van de projecten zijn door het Rijk AROV middelen ter beschikking gesteld. Omdat deze middelen worden beschouwd als eigen middelen, mogen ze niet als inkomsten op de projecten worden verantwoord. Om de toekomstige hogere afschrijvingslasten te dekken wordt € 3,6 mln aan de reserve Mobiliteit onttrokken ten gunste van de algemene middelen. | |
Niet geactiveerd: | |||
HOV Alphen – Schiphol, Leiden – Zoetermeer, Leiden – Leiderdorp en Gouda - Schoonhoven | U | 9,4 (v) | De afronding van deze projecten wordt voorzien in 2019, onder andere door de uitvoering van extra maatregelen en afrekeningen van verstrekte subsidies. |
I | 0,6 (n) | ||
Verkeersveiligheid | |||
Niet geactiveerd: | |||
Maatregelen verkeersveiligheid | U | 0,5 (v) | De middelen zijn in 2018 niet aan concrete project toebedeeld en blijven binnen het PZI beschikbaar voor maatregelen in het kader van verkeersveiligheid. |
N223 Duurzaam Veilig fase 3 | U | 0,5 (v) | Betreft raming voor voorbereidingsfase. Het project gaat waarschijnlijk in het 3e kwartaal 2019 in de uitvoeringsfase. |
N446 Oudendijkseweg | U | 0,1 (v) | Het project wordt in 2019 afgerond. |
Fietspaden | |||
Wel geactiveerd, afwijking t.o.v. raming: | |||
F506.1 Middel Broekweg (SFR) | U | 0,4 (v) | Een deel van de uitgaven heeft betrekking op beheer en onderhoud en is verantwoord bij de exploitatielasten in Doel 2-1. |
F501.0 Den Haag-Voorburg (Sterroute) | U | 0,1 (v) | De subsidieafrekening wordt naar verwachting € 0,1 mln lager vastgesteld dan is beschikt. |
Niet geactiveerd: | |||
Nog af te rekenen subsidie | |||
F209-FP Hillegom-Sassenheim | U | 0,8 (n) | De subsidieafrekening moet nog worden ontvangen of vastgesteld. |
F366.4 Oost Kinderdijk | U | 0,2 (v) | Zie hierboven. |
F502.1 Delftweg (Broekmolenweg-Thijssenweg) (SFR) | U | 0,4 (v) | Zie hierboven. |
F508.1 Mariahoeve-Schipholboog (SFR) | U | 1,4 (v) | Zie hierboven. |
I | 0,3 (n) | ||
F511.01 Plesmanlaan noordzijde Bio Science Park | U | 0,5 (v) | Zie hierboven. |
A600 - Bijdrage Leiden West | U | 6,3 (v) | Zie hierboven. |
F552.01 Fietsverbinding Alblasserdam-Papendrecht | U | 0,2 (v) | Zie hierboven. |
Uitstel subsidie | |||
F227.5 Virulypad Zoetermeer-Delft | U | 1,0 (v) | De subsidieontvanger heeft uitstel voor de afronding van het project gevraagd. |
Verrekend met exploitatie | |||
F269.12 Schiezone-Tempelweg | U | 0,3 (n) | De subsidie is in een eerder jaar verstrekt ten laste van de exploitatie. De afrekening wordt daarom ook met de exploitatie verrekend. |
F287 Noordwijk (Kraaierslaan) - Noordwijkerhout (Zeestraat) | U | 0,5 (n) | Zie hierboven. |
Zie onderstaande toelichting op de investeringen bij Overzichten en Middelen.
In de Begroting 2018 is uitgegaan van een bepaalde investeringsvolume voor de fondsen van de Houdstermaatschappij Zuid-Holland, Energiiq en WPF (Warmteparticipatiefonds) van € 27,5 mln.
In werkelijkheid is er in 2018 totaal voor € 7,1 mln gestort voor deze fondsen en is er een bedrag van € 0,6 mln aan agio uitgekeerd aan de Houdstermaatschappij Zuid-Holland zelf. Het budget voor deze uitgaven is opgenomen in Overzichten en Middelen, maar de uitgaven zijn in Programma 3 verantwoord.
Investeringsinkomsten:
De aflossing van de voorfinanciering grondverwerving Groenzone Berkel-Pijnacker bedraagt € 0,4 mln.
Investeringsuitgaven:
Er heeft een versnelling plaatsgevonden betreffende enkele projecten ten behoeve van continuïteit en vernieuwing van de ICT-dienstverlening en aanschaf hardware waardoor het investeringskrediet is overschreden ad € 0,3 mln.
Van enkele projecten met betrekking tot Huisvesting en Vastgoed is geconstateerd dat deze zijn afgerond in 2018 of eerder. Hiertoe dient € 1,1 mln te worden geactiveerd in 2018, waartegenover een vrijval staat van investeringskrediet in 2019.